YOGAFLEX

Tijd nemen voor jezelf is een keuze

Over Yogaflex


Docente Nelleke van de Griend
Sinds de oprichting van Yogaflex in 2009 verzorg ik lessen in IJmuiden en wil ik graag het plezier dat ik zelf ondervind bij het beoefenen van yoga en pilates overbrengen aan anderen.

Achtergrond
Naast de opleidingen Aerobics, Steps en Bodyshape bij AALO heb ik onder andere een opleiding Poweryoga gevolgd bij Tonnie Goes. Tonnie Goes is inmiddels een begrip onder de yogadocenten; www.poweryoga.nl  Omdat ik in de loop der jaren steeds meer belangstelling voor yoga kreeg, volgde ik de 4-jarige opleiding tot Hatha Yoga docente bij Saswitha voor Yoga en Wijsbegeerte, Saswitha is de oudste beroepsopleiding voor yoga in Nederland; www.yoga-saswitha.nl. Mijn specialisatie is doelgroepen (ouderen, kinderen, jongeren en gehandicapten) naast een aantal modules zoals ademtherapie, adem & pranayama en mantra & yantra.

Een mooie, vanzelfsprekende combinatie met Yoga is Pilates. Ik ben bevoegd instructrice Pilates level 1 en 2; www.thepilatescompany.nl en volgde in 2012 de opleiding Relaxercise bij The Pilates Company. Tevens ben ik docente Essentrics en Stoelyoga. Verder geef ik graag lessen in de buitenlucht, zoals Mind-Walk en Pilates Bodywalk in het bos en Yoga op het strand. Om bij te blijven worden er regelmatig bijscholingen en workshops gevolgd.

Lid Vereniging Yogadocenten Nederland; www.yoganederland.nl


Over Yogaflex

Groepslessen


Hatha Yoga

Hatha Yoga bestaat grotendeels uit lichaamsoefeningen in combinatie met bewuste ademhaling en geestelijke concentratie waardoor er bij regelmatige beoefening meer evenwicht tussen lichaam en geest ontstaat. Veel houdingen zijn gericht op het soepel maken van de wervelkolom. Een gezond lichaam heeft een soepele wervelkolom waardoor energie vrijelijk kan stromen. In de les leer je te ontdekken waar je spanning vasthoudt en hoe je dieper kunt ontspannen. Je leert (opnieuw) te luisteren naar je lichaam.

Poweryoga

Poweryoga bestaat uit dynamische en krachtige yoga-oefeningen. Door de vloeiende overgang van de ene houding naar de andere ontstaat er een soort “flow”. Deze flow gaat gepaard met een krachtige en intense ademhaling. De les wordt afgesloten met een ontspanning met rustgevende muziek op de achtergrond.

Relaxercise

Ontladen = opladen, dat is de essentie van Relaxercise, een combinatie van diverse mind-body technieken. Onder meer Tai Chi, Yoga, Pilates, rekoefeningen, progressieve ontspanning, meditatie, visualisatie en massage.

Yin Yoga

Yin Yoga is een meditatieve beoefening die je bewustzijn vergroot en je leert diepgaand te ontspannen. Het bindweefsel wordt gestimuleerd, gehydrateerd en versterkt wanneer er gedurende een langere periode continue druk wordt uitgeoefend. Daarom houd je in Yin Yoga een zittende of liggende houding minstens 3 tot 5 minuten aan.

Stoelyoga

Stoelyoga is geschikt voor iedereen die niet op de mat wil of kan oefenen. Het is een rustige bewegingsvorm en wordt zo beoefend dat iedereen mee kan doen op eigen niveau, onafhankelijk van leeftijd, souplesse of lichaamsbouw. Ontspanning en plezier staan voorop. Al zijn de bewegingen nog zo klein, je lichamelijke en geestelijke gezondheid zal vooruit gaan bij regelmatige beoefening. De les bestaat uit zittende oefeningen op of staande achter een stoel. Subtiele, milde oefeningen, ademoefeningen en meditatieve aandacht vormen een vloeiend geheel. Er ontstaat kracht, souplesse, energie, innerlijke rust, en verbinding tussen lichaam en bewustzijn. Stoelyoga is voor iedereen: op de werkplek, tijdens lunchpauzes, tijdens evenementen en/of conferenties. Met name voor ouderen en fysiek beperkte mensen is het een uitkomst. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Essentrics

Essentrics is in Canada ontwikkeld door voormalig ballerina Miranda Esmonde-White en haar dochter Sahra in samenwerking met fysiotherapeuten en chiropractors. Miranda had zelf jarenlang last van chronische rugklachten en met Essentrics verdwenen die. Essentrics heeft raakvlakken met klassiek en modern ballet, yoga, pilates, tai-chi en ook worden er technieken en oefeningen uit de fysiotherapie gebruikt. Dynamische stretches en vloeiende, versterkende bewegingen geven je in korte tijd sterke & slanke spieren, souplesse en een perfecte houding. Voor een slanker silhouet en meer energie. En dat zonder gewichten en ingewikkelde pasjes. Essentrics is geschikt voor deelnemers van ieder niveau, leeftijd of geslacht. De oefeningen zijn veilig en helpen bij het voorkomen en genezen van blessures.

Mind-Walk

Mindfull wandelen, gecombineerd met invloeden uit de yoga, ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en meditatie. Een veilige effectieve manier om je gezondheid en fitheid te verbeteren. Zowel geschikt voor beginners als gevorderde wandelaars. Een wandeling duurt ongeveer 1 uur en 30 minuten.

Pilates Bodywalk

Bij deze les in de buitenlucht is het van belang je bewust te worden van je houding. Lopen is over het algemeen een work-out voor het onderlichaam en door juist Pilates principes en bewegingen voor het bovenlichaam in deze routine toe te voegen, wordt een gewone buitenwandeling een full body work-out. We trainen het gehele bovenlichaam en alle gewrichten komen aan bod van hoofd/nek tot vingers. Pilates Bodywalk verbetert coördinatie, concentratie, uithoudingsvermogen en houding. Daarnaast speelt de ademhaling en flexibiliteit een grote rol.

Weekrooster zomervakantie


Maandag 2 augustus

19:00 - 20:15
Pilates Bodywalk/Booty Builder
Locatie: Heerenduinen

Woensdag 4 augustus

19:00 - 20:00
Pilates
Locatie: Buitenles

Zaterdag 7 augustus

09:30 - 10:30
Pilates (met waterflesjes)
Locatie: buitenles

Reserveren


Nieuws


Prijzen


8

Losse les

  • Enkele les
70

10 lessenkaart

  • 16 weken geldig
130

20 lessenkaart

  • 28 weken geldig
5

Online lessen

5

Proefles

Gun jezelf rust, uit rust komt de kracht

Contact


  • IJmuiden, Noord-Holland, Nederland
  • Zuiderkruisstraat 70 1973 XM IJmuiden

F.A.Q.


Wat is nodig voor de les?

Vanuit hygiënisch oogpunt is het verplicht een eigen matje en handdoek mee te nemen en eventueel een waterflesje. Verder is het fijn om gemakkelijk zittende kleding te dragen.

Mag ik eten vlak voor de les?

Het is niet prettig een les te doen met een volle maag. Gebruik daarom een licht verteerbare maaltijd. Drink eventueel wel een kop kruidenthee van tevoren.

Moet je lenig zijn voor de les?

Nee, je kunt altijd beginnen met de lessen bij Yogaflex ongeacht je fysieke conditie. Er worden ook opties aangegeven om de houdingen uit te voeren die bij jouw lichaam passen op dat moment. Je zult gaan merken dat door regelmatige beoefening je lichaam vanzelf soepeler en krachtiger gaat worden. Eventuele blessures e.d. wel graag aangeven.

Is ervaring nodig voor de lessen?

Nee. Het maakt niet uit hoe jong of oud je bent, hoe goed je conditie is of hoe lenig je bent. Bij de lessen gaat het erom dat je je lichaam, je gevoelens, je gedachten en je grenzen gaat onderzoeken en ontdekken. De ene persoon zal verder in een houding kunnen komen dan een ander, maar dat maakt niet uit. Bij de lesvormen gaat het niet om het presteren.